Получаваме много въпроси относно ангренажния ремък, наричан още зъбен ремък. Ето защо решихме да публикуваме тази статия, за да отговорим на всичките ви въпроси за ангренажния ремък. Освен, че продаваме авточасти, хобито ни е да поправяме коли и сме се нагледали на доста грозни картинки от ненавременно обслужване.

От тази статия можете да почерпите от нашият опит по темата. Ще разберете какво трябва да знаете за ангренажа и как да избегнете скъпо струващо посещение в сервиза.


    Защо ангренажните комплекти са сравнително скъпи за смяна?

    Смяната на ангренажен ремък често е много голяма работа. Доста зависи марката и двигателя на автомобила, но като цяло, това отнема много време и много части, които трябва да замените. Много хора смятат, че трябва да заменят само ремъка, но не и частите наоколо. Мога да ви кажа, че в почти всички случаи не се къса ремъка. Проблемът в повечето случаи е водна помпа, обтегач, ролка.

     Винаги се уверявайте, че вашият механик сменя всички обтегачи заедно с водната помпа, когато сменяте ремъка. Има много монтьори, които дават доста по-ниска цена за части и работа от други, но за да го направят не сменят всички необходими части и става половинчата работа. Както споменах преди това обикновено не се къса самият ремък. И така, какво се случва, ако смените само ремъка, но обтегачите и водната помпа все още не са сменени? Еми, сами се сещате – евтиното ще ви излезе скъпо. Затова съветът ни е да замените всичко необходимо навреме за да си спестите главоболия и разходи.

    По-добре се посъветвайте с нас. Ние ще ви дадем всичко необходимо. Разгледайте частите, които носите в сервиза и преди да платите смяната се уверете, че всички части от занесеният ангренажен комплект и водна помпа са монтирани в колата. Поискайте да видите свалените части. Това е ваше право!

    В много автомобили заедно с ангренажния комплект не е лошо да замените ремъка на компресора, алтернатора, вентилатор. Тъй като те често са труднодостъпни и докато обслужвате ангренажа така и така трябва да бъдат свалени.

    Пример за части, които обикновено трябва да бъдат заменени при смяна на ангренажен ремък:

  • Ангренажен ремък
  • Обтяжна ролка
  • Обтегач
  • Ремъчни шайби (обикновено 1-4 броя)
  • Водна помпа + гарнитура
  • Обслужващи ремъци, ролки и обтегачи към това.

    Както виждате, има много части, които трябва да бъдат заменени, а не само зъбен ремък. Не е толкова евтино и затова някой механик може да ви даде цена без всички тези необходими части, за да ви звучи по-евтино и вероятно ще изберете тяхната работилница, защото ви дадоха най-добрата цена, нали? Често се случва да ни кажат, че в сервиза са им дали цена по-ниска от нашата доставна цена. Близо 10 години сме в този бизнес и ни е пределно ясно, че това няма как да стане...

    В общи линии за да го направи трябва или да вложи по-малко части или да ви каже, че например слага Gates, а всъщност да „обуе някое китайче“.
    Предполагам, че схванахте идеята. Проверявайте си нещата за да не се окажете „рибки“. 


    Ето пример за Audi, на което е много трудно да се смени ангренажен ремък, ако не се разглоби цялата предница.

 

    

 

     Както виждате, трябва да премахнете цялата предна част на колата и не искате вашият механик да върши тази работа няколко пъти. Ето защо препоръчваме да замените всички необходими части, когато го правят. Естествено не всички коли са така, но при повечето е трудоемко.


    „Кога трябва да сменя тоз‘ ангренаж?“


    Това е много труден въпрос, който няма точен отговор. Попринцип много зависи кога колата е обслужена последно, коло километра е изминала от тогава, какви части са качени на нея и дали е сменено всичко, което трябва.


В общи линии, ако купувате кола втора ръка от търговец, нов внос – обслужете я. Ако купувате от частно лице, но няма сервизна история в оторизиран сервиз – обслужете я.


Много майстори твърдят, че могат да погледнат ремъка и да ви кажат дали е за смяна. Сигурно могат да проверят дали ремъка има пукнатини или не, но това няма да ви помогне много според мен. Почти никога не съм виждал зъбен ремък да се скъса, почти винаги е повредена водна помпа или обтегач и от там – проблем. Не виждате състоянието на водната помпа, обтегачите и шайбите, когато просто гледате към тях, поне аз не мога да го направя. Ето защо винаги препоръчваме да сменяте колана в сервизния интервал.

    Ако нямате никаква документация за това кога е бил подменен зъбният ремък, трябва да си мислите, че той изобщо не е заменен. Времето минава и километрите се трупат. По-добре да не карате на късмет.


    Трябва ли да сменя ремъка в рамките на точния пробег?


    Никога не трябва да превишавате пробега, даден от производителя. Пробегът, който дават производителите често се изчислява много добре, за да намали техните разходи за услуги, които дават при първоначалната продажба на автомобила.


    Винаги препоръчвам да замените колана си преди съвсем да е „настъпил момента“. Примерно около 10000 км преди да е „време за смяна“. Виждали сме много автомобили, които са изминали много километри след даденото „препоръчително разстояние“ и ако имате късмет може да „върже“, но защо да поемете риск? Много по-евтино е да смените ремъците, отколкото да замените целия двигател или да му правите основен ремонт. Заслужава ли си?


    Какво се случва, ако ангренажният ремък се скъса или „прескочи“?


    Вашият зъбен ремък се задвижва от коляновия вал, той върти разпределителните валове на половината от скоростта на коляновия вал. Той гарантира, че разпределителните валове отварят клапаните в точният момент. Вероятно тези думи изобщо нямат смисъл за вас. Но не се притеснявайте, сега ще отговоря на въпроса ви!


     Ако ремъка „даде фира“, в повечето случаи това ще бъде много скъпо посещение на сервиза. Има някои по-стари автомобили, при които клапаните не удрят буталата, когато ремъка изпадне и в такъв случай можете просто да монтирате нов ремък. Но в повечето автомобили, ако зъбният ремък се откъсне клапаните ще ударят буталата и вероятно ще унищожи клапани, бутала, колянов вал и т.н., в зависимост от оборотите на двигателя, когато това се е случило. (Имаме случай и с един Scenic, който пали с бутон. При палене изпада ремъка. Човека не е знаел как да го спре аварийно и онова е „меляло“ докато съвсем е „умряло“. Съжалявам, че не снимах...)


    В повечето случаи, ако удари клапаните при по-високи обороти, по-добре си търсете двигател втора употреба. Цената на нов, необорудван двигател започва от около 50 000лв нагоре. И да. Става дума за Е класа 320CDI на повече от 15 години... Примерно.


    Мога ли сам да заменя ремъка?


    Ами, не знам. Можеш ли? Ако можеш – давай.

    (Между другото написах няколко съвета при смяна на ангренаж, по после ги изтрих. По добре не се хващайте сами, а отидете в сервиз.)


    Как да разбера дали имам ангренажен ремък или ангренажна верига?


    Елате до магазина или ни продиктувайте по телефона с номер на шаси. Ние ще ви кажем. Това ни е работата.


    Кое е по-добре, ремък или верига?


    Попринцип няма значение, ако се обслужват навреме. Някои хора си мислят, че когато двигателят е с ангренажна верига не трябва да правят нищо по нея, а не е така. Самата верига пак може да се скъса, макар и по-рядко. За сметка на това се разтяга и така нарушава нормалната работа на двигателя. Водачите обикновено са от пластмаса и се износват.


    Резюме:


  • Винаги сменяйте ангренажния ремък или ангренажната верига в рамките на сервизния интервал.
  • Уверете се, че вашият механик сменя всички необходими части.
  • Ако вашият ангренажен ремък или верига се разпадне, вероятно ще трябва да замените целия двигател или ви чака тежък ремонт.
  • Подмяната на зъбен ремък често е много трудоемка работа.
  • Ако ще го направите сами вкъщи, вземете правилната документация и ръководствата за сервиз за ремонт на работата. (Най-добре не го правете)
  • Не купувайте части с неясен произход!
  • Обърнете се към специалисти и специализирани магазини за продажба на авточасти, които ще ви посъветват и ще дадат гаранция за закупените от вас механични части.



    Ако имате нужда от помощ при избора на подходящ ангренажен комплект или да ви насочим към сервиз, моля, не се колебайте да се свържете с нас на телефони 0879 086 797 или 0878 884 838.

Можете да разгледате и предложенията ни в „Авточасти Каталог“.