- Ангренажен ремък
- Обтяжна ролка
- Обтегач
- Ремъчни шайби (обикновено 1-4 броя)
- Водна помпа + гарнитура
- Обслужващи ремъци, ролки и обтегачи към това.
Както виждате, трябва да премахнете цялата предна част на колата и не искате вашият механик да върши тази работа няколко пъти. Ето защо препоръчваме да замените всички необходими части, когато го правят. Естествено не всички коли са така, но при повечето е трудоемко.
„Кога трябва да сменя тоз‘ ангренаж?“
Това е много труден въпрос, който няма точен отговор. Попринцип много зависи кога колата е обслужена последно, коло километра е изминала от тогава, какви части са качени на нея и дали е сменено всичко, което трябва.
В общи линии, ако купувате кола втора ръка от търговец, нов внос – обслужете я. Ако купувате от частно лице, но няма сервизна история в оторизиран сервиз – обслужете я.
Много майстори твърдят, че могат да погледнат ремъка и да ви кажат дали е за смяна. Сигурно могат да проверят дали ремъка има пукнатини или не, но това няма да ви помогне много според мен. Почти никога не съм виждал зъбен ремък да се скъса, почти винаги е повредена водна помпа или обтегач и от там – проблем. Не виждате състоянието на водната помпа, обтегачите и шайбите, когато просто гледате към тях, поне аз не мога да го направя. Ето защо винаги препоръчваме да сменяте колана в сервизния интервал.
Ако нямате никаква документация за това кога е бил подменен зъбният ремък, трябва да си мислите, че той изобщо не е заменен. Времето минава и километрите се трупат. По-добре да не карате на късмет.
Трябва ли да сменя ремъка в рамките на точния пробег?
Никога не трябва да превишавате пробега, даден от производителя. Пробегът, който дават производителите често се изчислява много добре, за да намали техните разходи за услуги, които дават при първоначалната продажба на автомобила.
Винаги препоръчвам да замените колана си преди съвсем да е „настъпил момента“. Примерно около 10000 км преди да е „време за смяна“. Виждали сме много автомобили, които са изминали много километри след даденото „препоръчително разстояние“ и ако имате късмет може да „върже“, но защо да поемете риск? Много по-евтино е да смените ремъците, отколкото да замените целия двигател или да му правите основен ремонт. Заслужава ли си?
Какво се случва, ако ангренажният ремък се скъса или „прескочи“?
Вашият зъбен ремък се задвижва от коляновия вал, той върти разпределителните валове на половината от скоростта на коляновия вал. Той гарантира, че разпределителните валове отварят клапаните в точният момент. Вероятно тези думи изобщо нямат смисъл за вас. Но не се притеснявайте, сега ще отговоря на въпроса ви!
Ако ремъка „даде фира“, в повечето случаи това ще бъде много скъпо посещение на сервиза. Има някои по-стари автомобили, при които клапаните не удрят буталата, когато ремъка изпадне и в такъв случай можете просто да монтирате нов ремък. Но в повечето автомобили, ако зъбният ремък се откъсне клапаните ще ударят буталата и вероятно ще унищожи клапани, бутала, колянов вал и т.н., в зависимост от оборотите на двигателя, когато това се е случило. (Имаме случай и с един Scenic, който пали с бутон. При палене изпада ремъка. Човека не е знаел как да го спре аварийно и онова е „меляло“ докато съвсем е „умряло“. Съжалявам, че не снимах...)
В повечето случаи, ако удари клапаните при по-високи обороти, по-добре си търсете двигател втора употреба. Цената на нов, необорудван двигател започва от около 50 000лв нагоре. И да. Става дума за Е класа 320CDI на повече от 15 години... Примерно.
Мога ли сам да заменя ремъка?
Ами, не знам. Можеш ли? Ако можеш – давай.
(Между другото написах няколко съвета при смяна на ангренаж, по после ги изтрих. По добре не се хващайте сами, а отидете в сервиз.)
Как да разбера дали имам ангренажен ремък или ангренажна верига?
Елате до магазина или ни продиктувайте по телефона с номер на шаси. Ние ще ви кажем. Това ни е работата.
Кое е по-добре, ремък или верига?
Попринцип няма значение, ако се обслужват навреме. Някои хора си мислят, че когато двигателят е с ангренажна верига не трябва да правят нищо по нея, а не е така. Самата верига пак може да се скъса, макар и по-рядко. За сметка на това се разтяга и така нарушава нормалната работа на двигателя. Водачите обикновено са от пластмаса и се износват.
Резюме:
- Винаги сменяйте ангренажния ремък или ангренажната верига в рамките на сервизния интервал.
- Уверете се, че вашият механик сменя всички необходими части.
- Ако вашият ангренажен ремък или верига се разпадне, вероятно ще трябва да замените целия двигател или ви чака тежък ремонт.
- Подмяната на зъбен ремък често е много трудоемка работа.
- Ако ще го направите сами вкъщи, вземете правилната документация и ръководствата за сервиз за ремонт на работата. (Най-добре не го правете)
- Не купувайте части с неясен произход!
- Обърнете се към специалисти и специализирани магазини за продажба на авточасти, които ще ви посъветват и ще дадат гаранция за закупените от вас механични части.
Ако имате нужда от помощ при избора на подходящ ангренажен комплект или да ви насочим към сервиз, моля, не се колебайте да се свържете с нас на телефони 0879 086 797 или 0878 884 838.
Можете да разгледате и предложенията ни в „Авточасти Каталог“.